Paparan halaman minggu lalu

Khamis, Ogos 11

mercun dan raya umpama air tebu dan bibir


bayang kan la kalau malaysia sekarang beraya x de bunyi mercun... aku rase mmg x lengkap raya aku setiap tahun... mcm tu jugak lah paper2 kat malaysia ni kalau xde kes atau berita2 pasal individu kena mercun mmg x sah...  mcm x lengkap la paper2 versi ramadhan hahahah  nk salah kan siapa dalam hal mcm ni...
mmg x di nafi kan mercun dan perayaan mcm air tebu dgn bibir... tp sekali dia meletup jahanam jgk bibir koorang..
aku x berapa pasti berapa tahap kebahayaan mercun pada pengguna itu sendiri... aku sepanjang berkawan dgn si polan ni dan 26 tahun... alhamdulilah dia sekali pon xde kena mercun ketika bermain mercun... tp mmg ramai yg koyak baju akibat kna baling mercun dgn sipolan ni... aku mmg pnh tya rhsia dia ape sampai mcm tu sekali pro bermain mercun... dia kata baling sebelum mercun tu meletup... (tu nenek aku pon tau)

kecederaan ketika bermain mercun mmg bole di elak kan... sebagai contoh... ade pegawasan dari org dewasa... atau pn  main je mercun pop2 tu insyallah kurang bahaya nya...
tp banyak sekarang berita2 kat tb yg kena mercun tu sndri adalah org dewasa... agak plik bila aku pikir kan semenjak malam td... 

ade satu masa tu seorg kanak2 tya pada aku, abg x main mercun ke... aku cuma senyum...
lepas tu x sampai 5 minit dia dgn kawan2 dia dok ketawa kan aku siap kata aku penakut... aku pun masih tersenyum sambil menggengam batu sebesar bola hoki...
x lama kemudian aku di kejut kan bunyi meletup.. bapak kuat gila sampai tergendala kentut aku..
gila budak yg tegur aku td baru lepas bakar mercun bola.. gila kuat bunyi dia...

selang 2 min aku di kejut kan lg dgn bunyi mercun yg super kuat sampai aku rase nk baling je batu kat ats bumbung kedai mara yg ada depan aku masa tu... tp x sempat aku baling aku terdengar pulak suara nyaring budak jerit ADOIII hah... sorang dh jadi mangsa mercun... sambil aku merenung budak yg tegur aku td aku mengukir senyuman sinis...

aku rase dia dah paham kenapa aku takut nk main mercun...
bila tiba musim perayaan je aku msti teringat kat budak tu... aku harap xde la jari dia yg terpelanting ats jalan sekarang... 
so sama2 a kita pikir kan kenapa mercun tu bahaya..selain dia boleh buat org pekak dan melatah tahap sakit jantung... untung2 masa tu jgk kita dapat penampo jepun dari penduduk setempat.. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ungkapan memberikan sejuta makna

antara doa dan air mata..